Minimani
Minimani on tunnettu vähittäiskaupan perheyritys, jolla on kuusi suurmyymälää ympäri Suomen. Juhani Metsäranta perusti yrityksen ensimmäisen myymälän vuonna 1986 Seinäjoelle, jonka jälkeen yritys on laajentunut eri paikkakunnille Lempäälästä Rovaniemelle asti. Minimani kuuluu liikevaihdolla mitattuna Suomen 500 suurimman yrityksen joukkoon ja työllistää noin 400 vakituista kaupan alan ammattilaista.
Syksyllä 2020 Minimanilla tuli tarve päivittää henkilöstön sisäistä viestintää selkeämmäksi. He kävivät läpi kilpailutusprosessin, jonka päätteeksi yhteistyöhön valikoitui S Media. Päätöksentekoon vaikuttivat S Median paikallisuus sekä ammattitaitoisuus. Minimanin IT-osaston päällikkö Tuomas Kivimäki kommentoi valintaa myös sillä, että S Medialta onnistui asennus jokaiseen myymälään vaivatta.
Infonäytöillä selkeämpää digiviestintää
Aikaisemmin Minimaneissa yleisten asioiden tiedottaminen henkilökunnalle oli pääosin hoidettu sähköpostitse, mikä ei välttämättä tavoittanut kaikkia. S Media toimitti kaikkien myymälöiden taukotiloihin digitaaliset infonäytöt. Näyttöjen ansiosta viesteihin saadaan visuaalista ilmettä ja ajankohtaiset tiedotteet voi lukea esimerkiksi omalla tauolla tai töihin tullessa. Myös hallinnon tiloihin asennettiin infonäyttö, josta vierailijat näkevät esimerkiksi pandemiaan liittyviä ohjeistuksia heti sisälle astuttuaan.
IDID-järjestelmä hakee näyttöihin tulevan tiedon automaattisesti ja sama tieto voidaan näyttää kaikissa Minimaneissa yhtä aikaa. Keskushallinto ja markkinointiyksikkö tuottavat informaatiota kaikkiin myymälöihin, mutta jokainen myymälä voi halutessaan lisätä myös omia tiedotuksiaan. Näytöillä pyörii esimerkiksi tietoja tulevista tapahtumista ja kampanjoista sekä muita tärkeitä tiedotteita.
Kivimäen mukaan asennus tapahtui nopeasti kaikkiin myymälöihin ja ”avaimet käteen”-periaatteella. Laitteet olivat käyttövalmiita noin viikossa niiden saapumisen jälkeen. Asennuksen jälkeen jokaisesta myymälästä koulutettiin valitut henkilöt IDID-verkkokoulutuksessa, jotta järjestelmän käyttö onnistuisi vaivatta. Myymälöissä pidetyn koulutuksen ansiosta myös yksikkökohtaisten tiedotteiden lisääminen onnistuu helposti. Ongelmatilanteissa Minimani on saanut apua nopeasti ja helposti. Heillä oli kerran yhden näytön päivityksen kanssa ongelmaa, mutta se oli hoidettu kuntoon jo seuraavana arkipäivänä.
Digiviestintä osana työtyytyväisyyttä
Tavallisen ilmoitustaulun korvanneet diginäytöt ovat saaneet positiivisen vastaanoton niin työntekijöiden kuin johdon keskuudessa. Kivimäki kokee, että uusi digiviestinnän ratkaisu on lisännyt Minimanin työntekijöiden tyytyväisyyttä hurjasti. Informaatio tavoittaa kaikissa vuoroissa työskentelevät helposti ja visuaalisesti toteutettuja viestejä on mukavampi lukea.
Kivimäki sanoo, että on Minimanin etu saada kumppanikseen juuri S Median kaltaisia pieniä, paikallisia yrityksiä: ”Me voimme luottaa siihen, että saamme vain hyvää ja yksilöllistä palvelua.” Hän arvostaa yrityksessä erityisesti sitä, että sillä on kasvot. Kivimäki toteaa, että jos ratkaisu olisi toteutettu täysin omatoimisesti, laitteet olisivat pelkästään myymälöiden itsestään hallinnoimia. S Media tarjosi heidän ongelmaansa helpon ratkaisun, jolla viestintä myymälöihin onnistuu keskitetysti koko ketjun tasolla. Nyt Minimanin digiviestintä on päivitetty vastaamaan heidän tarpeitaan.
Kirjoittanut Henna Alanko