Seinäjoen kaupunginteatteri
Seinäjoen kaupunginteatteri on palvellut kulttuurin ystäviä lakeudella jo vuodesta 1963 lähtien. Teatterin rakennus kuuluu Alvar Aallon suunnittelemaan Aaltokeskukseen yhdessä Lakeuden ristin, vanhan Aalto-kirjaston sekä kaupungintalon kanssa. Se on toiminut Aaltokeskuksen rakennuksessa vuodesta 1987. Käytössä on kolme eri näyttämöä ja kesäaikaan teatteri tuottaa näytöksiä myös Törnävän ulkoteatterissa.
Diginäytöillä monipuolisuutta teatterin viestintään
Vuonna 2019 kaupunginteatterilla alettiin miettiä ratkaisuja, miten tietoa voisi jakaa asiakkaille nykyaikaisesti ja samalla rakennuksen arkkitehtuuria kunnioittaen. Ratkaisuna päätettiin hankkia digitaalisia infonäyttöjä, joiden toimittajaksi valittiin paikallinen S Media. Samalla he pääsivät eroon lattiatilaa vievistä esitetelineistä, joita ei koettu kovin ihanteellisiksi rakennuksen aulassa. Nyt heillä on mahdollisuus vaihtaa näytöillä olevaa sisältöä useammin ja monipuolisemmin, kuin pelkillä paperisilla esitteillä.
Kaupunginteatterille asennettiin yhteensä 20 digitaalista infonäyttöä sekä sisätiloihin että myös rakennuksen ulkopuolelle. Jo suunnitteluvaiheessa huomattiin, ettei ollut helppoa miettiä parhaita mahdollisia ratkaisuja käytännöllisyyden ja arkkitehtuuristen vaatimusten osalta. Näyttöjen sijoituksella ja väreillä olivat tarkat rajoitukset, jotta pysyttäisiin Alvar Aallon alkuperäisessä suunnitelmassa. Yhdessä arkkitehtien kanssa S Media pystyi kuitenkin vastaamaan haasteisiin ja näytöt saatiin asennettua onnistuneesti. Nyt suuret näytöt eteisaulassa herättävät asiakkaiden huomion ja kertovat teatterin uudesta modernista ilmeestä.
Asiakastyytyväisyys toimivan yhteistyön perustana
Kaupunginteatterin myynti- ja markkinointivastaava Marjo Tamminen kommentoi asennuksen ja yhteistyön sujuneen loistavasti S Median kanssa: ”Halusimme toimivan sekä varman ratkaisun ja sitä myös saimme.” Hän sanoo, että laitteiden ja IDID-verkkoalustan etäkoulutukset sujuivat todella hyvin ja tukea on ollut aina tarvittaessa saatavilla nopeasti.
Näyttöjen verkkoalustana toimii IDID-järjestelmä, joka on Tammisen mukaan palvellut heitä onnistuneesti. Kaupunginteatterin markkinointiosasto tuottaa itse sisällön infonäytöille. Nyt he saavat tuotettua monipuolista sisältöä asiakkailleen kuten aikatauluja, esityskuvia tai jopa videoita. Sisällöntuotannossakin on pidettävä mielessä mitä näytöillä näkyy ja milloin, jotta rakennus itsessään ei jää kävijöiltä huomaamatta. Tällä hetkellä näytöillä pyörii moniulotteisia ja näyttäviä videopätkiä sekä kuvia aikaisemmista esityksistä.
Parin vuoden jälkeen kaupunginteatterilla ollaan edelleen tyytyväisiä näyttöihin ja S Median asiantuntevaan palveluun. Laitteet ovat toimineet moitteettomasti ja vastanneet kaikkia odotuksia. Asiakkaat ja Alvar Aallosta kiinnostuneet turistit ovat myös pitäneet teatterin uudesta ja raikkaasta ilmeestä. Marjo Tammisen mukaan on mahtavaa tehdä yhteistyötä paikallisen yrityksen kanssa, ja sitä on helppoa laajentaa halutessaan myös tulevaisuudessa.
Kirjoittanut Henna Alanko